tisdag 18 oktober 2016

Språklärartankar

Sedan femton år tillbaka är jag lärare i svenska och engelska, och jobbar på en gymnasieskola i Skåne. Men trots att jag undervisar i engelska har jag aldrig satt min fot i USA, och det har många gånger känts märkligt att undervisa om ett land, där alla kunskaper kommer från böcker, filmer och TV-serier, och inget är självupplevt. England har jag däremot besökt flera gånger, och även om jag aldrig har bott där riktigt långa perioder tycker jag att jag har en helt annan känsla för vad England är. Så även om åtta dagars turistande i en storstad som kanske snarare är internationell än amerikansk inte kan ge någon djupare förståelse för landet, ser jag väldigt mycket fram emot att ha egna erfarenheter att dela med mig av.

Att åka till ett land där man förstår det allra mesta av språket, kan hänga med i samhällsdebatten och utan problem ha samtal med människor man träffar är något alldeles speciellt tycker jag. Många gånger har vi i England tillbringat långa kvällar på pubar där vi har haft fantastiskt roliga diskussioner med andra gäster och till frukosten har vi läst en dagstidning och tittat på nyheterna på BBC. Det ger en dimension till resandet som jag inte får i exempelvis Frankrike, trots att jag älskar att åka dit av många andra anledningar. Jag tänker ofta på när jag och en vän var i Dublin och provade klänningar i en affär och fick hjälp av världens mest engagerade stylist (hon var inte vanlig försäljare utan särskilt inkallad den här dagen, oklart varför) som rekommenderade oss att gå till Penny's och köpa spanx för att hålla in det som fladdrade när vi provade klänningar. Vi följde hennes råd, men det enda som hände var att fladdret flyttade upp till ovanför resåren på spanxen. Och ett så långt resonemang om spanx hade jag inte förstått på något annat främmande språk än engelska. Dock hoppar jag gärna över just spanx-konversationen då om en dryg vecka, när vi förhoppningsvis ska vara på plats. Men det finns ju mycket annat spännande att prata om. Fyra dagar efter att vi har åkt hem är det till exempel dags för presidentval...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar